ahundredfyrtiofiveandfifty

på ica idag när jag var där alldeles nyss och shoppade två tidningar och lösvikt - faktiskt mer än jag brukar och då är det mycket - stod en karl framför mig i kassan. Jag delar med mig:
kassörskan: hundrafyrtiosjuochfemtio tack
karln: mm, så varsågod, han räckte fram tvåhundrakronor
kassörskan: har du tvåochfemtio?
karln: ja, jo, oj ursäkta, haha, står här och sover..
kassörskan: nej det gör ingenting, tackar..
så är det betalt och det kommer tillbaka femtiofem kronor, vilket alla vet är helt korrekt, utom kassörskan...
kassörskan: oj, men du, det måste ha blivit fel
karln: vadå? Nej jag fick väl rätt?
kassörskan: jo men du la väl i tvåochfemtio?
karln: jaa, det gjorde jag
här vill jag så gärna lägga mig i att det finns inte, jag vet ju precis lösningen, men jag orkar inte, jag håller mig, jag håller mig..
kassörskan: ja du får ursäkta men de här maskinerna kan verkligen vara krångliga ibland
karln: ja men det gör ingenting..
här vill jag VERKLIGEN lägga mig i, haha..
karln: ja men ta den här femman då..
NU LÄGGER JAG MIG I
Malin: Neej, det är ju rätt, han la i tvåochfemtio och har därför betalat 202,50:-, eller hur
karln: jaa, ser du, förstår du
kassörskan: vaa? alltså vadå?
Malin: jaa, egentligen hade du inte behövt säga att han skulle lägga i tvåochfemtio. Haha, förstår du?
kassörskan: neej, alltså han la i två och femtio och ska därför ha femtio kronor tillbaka.
Malin: Neej, nu är det såhär att när han la i två och femtio blir det ju 55 kr upp till det han betalade?
kassörskan: "tänker" "tänker" jaa, nu förstår jag, ja vad bra, tack!
nu blir hon generad och jag pratar på med henne och säger att det är absolut ingenting att skämmas för och får liksom trösta henne där bakom disken, den där mannen blev också glad. Jag har alltså gjort dagens goda gärning till två helt vanliga människor.

Kommentarer
bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0